Google analytics is een tool om te kijken wat je bezoekers precies doen. Waar scoor je hoog op, welke pagina’s haken ze af, via welke knoppen gaan ze door enzovoorts. Met deze informatie over je website kan je dus precies kijken wat wel en niet werkt op je website.

Dit artikel is ideaal als je:

  • Google analytics hebt geïnstalleerd maar je gebruikt het niet.
  • Geen idee wat Google analytics is maar wel wilt gebruiken om het meeste uit je website te halen.
  • Gehoord hebt dat het een goede tool is maar geen idee hoe alles werkt.

Een Google Analytics account aanmaken

Als je al een gmail account hebt voor je drive, mail, youtube of iets anders dan kan je dit account ook gebruiken om te koppelen aan je Analytics account.

Ga naar de Google analytics pagina om een account te koppelen of aan te maken.

Tip: Zorg ervoor dat het een account is die je altijd wel gebruikt. Maak niet speciaal een account aan voor alleen analytics. Stel je raakt alles kwijt en je komt er niet in dan ben je ook al je Data kwijt.

1. Inloggen & account instellen

Ben je op de pagina van Google Analytics klik dan op sign up/aanmelden. Hierna krijg je 3 stappen te zien met nogmaals een sign up button.

 

Google analytics inloggen

 

na het klikken op de button kom je op de pagina waar je al je website informatie invult.

Google analytics informatie formulier

 

Eenmaal ingevuld gaan we naar het laatste stukje van de pagina en dat is of ze jouw gegevens mogen gebruiken voor het verbeteren van Analytics. Wij delen graag dus van ons mogen ze het. Wil jij dit liever niet, zorg dan dat de vakjes leg zijn en klik op Tracking ID-ophalen.

 

Google werkt met een bepaalde opbouw om het zo georganiseerd mogelijk te houden. Voor elk Google email address kan je 100 Google Analytics accounts maken. Voor elke Google Analytics account kan je weer 50 website toevoegen en per website kan je het weer delen met 25 mensen.

Dit is een artikel voor beginners dus we gaan er van uit dat je er maar 1 website hebt.

Alles ingevuld is het tijd om de tracking code op te halen en toe te voegen aan je website.

2. Tracking code toevoegen

Ben je klaar met alles invullen klik dan op Tracking-ID ophalen. Geef Google een bevestiging dat je akkoord gaat met de voorwaarden en dan kom je op dit scherm.

 

Google analytics tracking id ophalen

 

De code in het rode vlak is de code die we in de <head> van elke pagina moet zetten van je website. Het is afhankelijk van je website hoe je dit doet. Wij gebruiken Divi, daar kan je het gemakkelijk via de instelling toevoegen.

Divi instelling integratie

 

Kijk bij je thema instellingen en kijk of je iets ziet staan met add code to <head>. Dat is waar je de code moet plakken. Kan je het niet vinden in je thema dan is er nog een andere oplossing.

Download de Google Analytics plugin van Monster Insight voor je website waar je gemakkelijk de code in kan toevoegen.

Een andere oplossing is het zoeken naar de Header.php in de WordPress Editor maar dat zou ik je afraden als je geen kennis hebt van codering. Doe je iets verkeerd dan kan het goed misgaan met de website.

Nu wordt het tijd voor het instellen van je doelen.

3. Doelen stellen

Je gaat terug naar je Google analytics account en klikt bovenin op beheer. Hier zoek je aan de rechterkant naar Doelen, klik hier op. Met deze tool kan je gemakkelijk meten hoe goed jou website converter. Je moet dan wel een ‘eind-pagina’ hebben. Stel je hebt een e-Book dan moet daar een bedankt pagina aan zijn gekoppeld zodat Google weet dat als de bezoeker hier op komt hij/zij het eBook heb gekregen en jij er dus een lead bij hebt.

Klik op Nieuw Doel in Google analytics.

 

Kies je type doelstelling uit. Wil je de conversie meten voor het aantal downloads van je e-Book. Klik dan op opbrengst. Later wordt er gevraagd of er een opbrengst aan is gekoppeld en dat kan je dan uitzetten.

 

Google analytics doel configuratie

 

Geef je doelstelling een naam en een type. klik op enter en je gaat naar de laatste stap.

 

Google analytics doelomschrijving

 

Voer hier de eindpagina in. Allen het gedeelte achter jouwwebsite.n/jouw-landingspagina.

 

Google analytics doeldetails

 

Stel je hebt een doelstelling waarbij de conversie iets oplevert zoals geld dan kan dit worden aangezet door het WAARDE op aan te zetten. Dit is voornamelijk voor webshops. Lees hier meer over doelwaarde.

Trechter is funnel. Wil je dat de bezoeker een bepaald pad volgt nadat ze het e-Book hebben gedownload dan kan dat. Klik op aan en voeg de pagina’s toe in de juiste volgorde.

Ben je klaar klik op opslaan. Je kan tot 20 verschillende doelen instellen. De doelen die je hier inzet zijn ook vaak de je website doelen. Daarnaast kan je ook kleinere doelen instellen om je website nog meer te optimaliseren.

Meer informatie over doelen stellen vindt je op de pagina van google zelf. Doelen stellen met Anayltics

 

4. Accounts en websites toevoegen

Stel je wilt een nieuw account toevoegen. Dan gaat dat als volgt. Klik linksonder op beheer en klik dan bovenin op MAAK ACCOUNT. Je komt dan op het scherm waar je al eerder bent geweest. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een website toevoegen alleen klik je dan op PROPERTY MAKEN.

 

Google analytics nieuw account maken

 

5. Wat betekent wat?

Eenmaal alles opgezet is het tijd om te kijken naar de statistieken van je website. Als je aan de linkerkant naar gedrag en dan overzicht gaat krijg je de getallen van je website.

 

Dit zijn onze getallen van Juni-Juli. We waren toen net begonnen met onze SEO.

Als je hovert over de namen krijg je een kleine uitleg van Google over wat het precies betekent. Ik zal even kort bouncepercentage met je doornemen. Hoe lager dit getal hoe beter. zit dit getal dicht bij de 100 dan moet je wat doen aan je gebruiksvriendelijkheid. Hoe vaker de bezoeker doorklikt naar volgende een volgende pagina hoe lager het bouncepercentage en dat is wat we willen hebben. Een laag bounce percentage.

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest

Ga je akkoord met de cookies regel? Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close