Het is geen geheim meer dat email marketing werkt in de praktijk. Eenmaal alles opgezet en geautomatiseerd, kunnen er mooie resultaten worden behaald.
Een email lijst is en kan de ruggengraat zijn van je online business. Er zijn ook genoeg online ondernemingen die het alleen moeten hebben van hun email lijst.
Er zijn zat manieren om een email adres te verkrijgen:
- e-Book of checklist.
- Quiz met resultaat
- Korting code’s
- Gratis offerte
Het is wel belangrijk dat wat je aanbiedt ook daadwerkelijk van waarde is.
Hoe waardevoller jouw giveway/leadmagnet is, des te groter de kans dat er later wat wordt afgenomen.
En dat is het uit eindelijke doel toch? Dat de bezoeker die zich heeft aangemeld voor jouw lead magnet, ook iets bij je afneemt.

In dit artikel gaan we de focus leggen op het open klikken van je emails en op het door klikken van je emails (door naar de landing pagina’s).
Het doorklikken noem we ook wel click trough en het open klikken van de mail noemen we open rate.
Zijn mijn Open- en Click trough rates goed?
Dit verschilt voor elke industrie.. Voor de ene is het hoger dan de andere. Als je een open rate heb van 20% zit je aardig goed volgens Mail chimps statistieken. Het gemiddelde is ongeveer 20%.
Als je mail wordt geopend komt de volgende stap, het klikken op de link naar de jouw ladingspagina.
Deze cijfers liggen wat lager. Heb je een click trough rate van 3%-5% dan zit je in de meeste gevallen wel goed.
Zit je er een stuk onder dan wordt dit artikel als maar leuker voor jouw.

Het openen van je mails verhogen
Je emails kunnen nog zo mooi zijn geschreven, je ladingspagina’s kunnen nog zo mooi zijn geoptimaliseerd maar als de emails niet worden geopend zal je er weinig aan hebben.
We gaan ons eerst focussen op het verhogen van het openen van de emails.
De header moet aantrekkelijk zijn
Of de email wordt geopend wordt vaak bepaald door het onderwerp van de email. De header is het begin van ‘alles’.
Een goede header zal:
- Click trough rate verbeteren
- Open rate verbeteren
- Je unsubscribes verlagen
- Conversie verhogen
Een goede headline is het halve werk.
Probeer is te spelen met deze tips:
- Schrijf een headline die nieuwsgierigheid opwekt. Voorbeeld: Na deze aanpassingen is mijn conversie met 25% verhoogt.
- Zorg voor schaarste of urgentie. Voorbeeld: Er zijn nog maar 2 dagen om te profiteren van ….
- Gebruik emoji’s. Emoji’s wekken een emotie op, een blije emotie zal de mail sneller openen en ook lezen.
- Stel vragen die ook nieuwsgierigheid opwekken. Voorbeeld: krijg jij ook deze resultaten met deze aanpassing?
- Kort en krachtig. Veel mensen bekijken de mails op hun telefoon. Weinig ruimte dus veel text is niet echt gepast.
Duidelijke afzender

Stel je hebt een headline die goed scoort. Hij wekt bepaalde nieuwsgierigheid op maar ze knappen af op de afzender.
Heb je een bekend bedrijf dan kan je gewoon de naam van je onderneming gebruiken.
Ben je wat minder bekend of opstarten, gebruik dan je naam in combinatie met je bedrijfsnaam.
Voorkomt verwarring en is een kleine moeite.
Maak gebruik van de tweede headline
De tweede headline is eigelijk het begin van de email. Er zijn email software bedrijven waar je dat stukje kunt aanpassen om de kans nog meer te vergroten.
Kan dit niet bij jouw email software bedrijf, kijk dan of je het begin stukje zo aantrekkelijk mogelijk kan maken om het open rate te verhogen.
Het verbeteren van je click trough rate
Ook hier zijn net als bij de headlines een aantal principes waar je je aan vast kan houden.
Zorg dat elke email een goal heeft – Het klinkt makkelijk dan dat het is maar als jouw doelstelling is om de lezer door te sturen naar jouw aanbieding voor een cursus zorgt dat de email daar dan om draait. De inhoudt je erin werkt moet gerelateerd zijn aan jouw doelstelling. Probeer afleidingen zoals social media buttons te vermijden.
Dit was voor ons al een game changer. Schrijf je email voor dat ene doel.
Geef ze een rede om te klikken – Stel je wilt ze laten aanmelden voor je webinar. Vraag jezelf dan af, wat zijn de resultaten van mijn webinar? Meer bezoekers, betere conversie, meer opt-ins of betere open rate. Gebruik deze voordelen tactische en laat ze terug komen in je email. Geef ze een rede waarom klikken op jouw link hun wat zal opleveren.
Maak het ze zo makkelijk mogelijk – Zorg dat je knoppen hebt verwerkt of aanklikbare links. Moeten ze zich inschrijven voor een webinar laat ze klikken op een link, laat ze hun naam en email invullen en meer niet. Als ze het willen moeten ze binnen een paar seconde zijn waar ze willen zijn. Onnodig lange formulieren voor het inschrijven van een webinar zal je niet helpen, als je de links niet aanklikbaar maakt zal je waarschijnlijk geen bezoekers op je landings pagina krijgen.
Bouw vertrouwen op – Ben je lid van een bond? Heb je een goeie reviews op Google? Krijg je goeie reacties op Facebook? Een beetje pronken met wat je hebt kan nooit geen kwaad.
Let wel op bij het plaatsen van foto’s. Als je foto’s wilt plaatsen in je mails dan zou ik je aanraden om gebruik te maken van split testing.
Wat nu?
Je hebt nu een idee van wat je moet doen om je email campagne beter te laten lopen. Wat ik je kan meegeven is, is dat geduld een hoop oplost.
Test wast headline’s, laat het een week of langer lopen en bekijk daarna de statistieken.
Kleine veranderingen kunnen op de lange termijn grote resultaten opleveren.