(intern) linkbuilding speelt een belangrijke rol in SEO. intern linkbuilding zorgt voor een mooie structuur zodat je gemakkelijk naar alle pagina’s kan binnen een paar klikken. Extern linkbuilding is off-page SEO en dat houdt in dat andere websites linken naar jouw website waardoor je DA (domain authority) omhoog gaat. Beide linkbuilding strategieen zijn erg belangrijk om hoger te scoren in Google.

In dit artikel gaan we het hebben over intern linkbuilding. Het bouwen van een spinnenweb binnen in je website zodat de bezoeker gemakkelijk tussen alle pagina’s kan navigeren zonder echt te moeten zoeken.

Waarom Intern linkbuilding belangrijk is:

Je bounce rate zal verbeteren, de bezoeker blijft langer op je website, het kan je conversie verbeteren en je zal uit eindelijk hoger scoren in de zoekmachines. Een goed gestructureerde website scoort nou eenmaal beter. Naast dat je links kan verwerken in je text kan je het ook via je footer en menu doen. Vooral de footer kan je veel in kwijt om zo een mooie interne structuur te krijgen.

De menu bar kan goed worden gebruikt voor alleen de belangrijke page’s die snel en gemakkelijk bereikbaar moeten zijn voor je bezoeker. Als je kijkt naar de foto hieronder zie je een mooi hierarchy van een website. Zo zou ook je website eruit moeten zien met als bovenste uiteraard je homepage.

intern linkbuilding hierarchy

 

In deze post wordt uit gelegd hoe je dus je kan intern linking kan verbeteren voor kleine aanpassingen te maken. Misschien wil je bepaalde pagina’s net van de 2e naar de 1e pagina krijgen, misschien wil je ze leiden naar een sales page via je artikelen of wil je van de nummer 3 naar de nummer 1 positie. Pas je de tips toe die we hier uitleggen dan kan je al een stuk veder komen.

Wat je van te voren moet weten

Bij intern linkbuilding zijn er een aantal basis regels die ik graag met je wilt doornemen voordat we over gaan naar het praktische gedeelte. Ze hebben invloed op je ranking en op het gebruiksvriendelijkheid van je website.

klik diepte

Elke pagina en vooral de belangrijkste pagina’s moeten vanaf elke pagina binnen 3 klikken te bereiken zijn. Heb je 2 weken geleden een blogpost uit gebracht en die is nergens meer terug te vinden dan is er iets mis met de structuur. Je kan hier natuurlijk ook gewoon gebruik maken van je menu bar en footer.

Elke pagina moet binnen 3 klikken te bereiken zijn.

Geen orphan pages

Een orphan page is een pagina die nergens aan is gelinkt. Hij behoort wel tot je website maar is niet via de website te vinden. Stel een bezoeker komt daarop via Google dan kan hij niet echt ergens heen. Dit is voor Google ook een minpunt.

Er zijn voldoende manieren om er achter te komen of je orphan pages hebt. Vaak is het dan wel betaald of moet je een hele scan aan vragen. Via Semrush kan je een gratis account maken een hele scan doen van je website.

Te veel links

Te is eigelijk nooit goed. Je kan natuurlijk ook te veel links hebben op je pagina. Dit kan als irritant worden gezien door de bezoeker. Google denkt er namelijk wel zo over. Heb je teveel links op een pagina staan dan ziet Google dit als een soort ‘spam’.

Keyword anchor tag

Niet alleen de pagina waarnaar je toe linkt is belangerijk maar ook hoe je de link verwoordt in de text. Zorg er voor dat als je refereert naar je pagina de anchor tag relevant is aan de pagina. In ons geval, als we willen linken naar ons artikel over Google analytics dan is het beter om ‘Google Analytics’ te gebruiken dan. Wil je meer beter over analytics klik dan hier.

uitleg html linkbuilding

3 tips om beter te scoren met intern linkbuilding

Het is mogelijk om ook specifiek een pagina te laten ranken door middel van linkbuilding. Hieronder hebben we 3 veel voorkomende strategieen geplaatst die wij voor onszelf gebruiken.

1. Sterke pagina’s verwijzen naar net geen 1e pagina pages

Je homepage is de sterkte pagina die er is (als het goed is), daarnaast is vaak ook je diensten pagina erg sterk. Heb je dus een pagina die best sterk is en dat is te meten via deze website. Dan kan je daar een link in verwijzen naar een relevante pagina die dus net niet op de eerste pagina scoort, of net niet in de top 3.

Maar hoe weet je nou welke pages waar scoren? Ook dat kan gemakkelijk via Semrush worden uitgevonden. Je ziet op welke zoekwoorden je scoort en waar. Zo kan je je pagina’s ook nog eens optimaliseren om hoger te scoren.

2. Beter scoren op de koop zoekwoorden

intern linkbuilding hierarchyDe 2e laag zijn vaak die pagina’s met de koop zoekwoorden. Voor een webshop bij voorbeeld ‘winterjas kopen’ ‘ bruine sneakers kopen’ ‘t-shirt met superman kopen’. De zoekwoorden die vaak actie gericht zijn.

Concurentie ligt vaak wat hoger op deze zoekwoorden omdat ja, iedereen wel wilt scoren op deze zoekwoorden. Maar hoe kan je dit nou verbeteren.

De bovenste rij is de home page. Zorg ervoor dat de page waar je op wilt ranken in de menu bar zitten, footer en ook nog 1 of 2 keer op de homepage zelf. Dan zien de zoekmachines dat de home page (de sterkste van allemaal) deze page voorrang geeft op andere pages.

En zorg ervoor dat de high traffic blog artikelen ( 3e rij) ook weer verwijzen naar de koop pagina’s.

3. Laag zoek volume zoekwoorden

Stel dat je veel van bloggen houdt en je hebt een sterke content strategie. De concurentie in jou branche is erg hoog op de koop zoek woorden je besluit je bezoekers te genereren via de lage concurentie en volume zoekwoorden.

Een prima tactiek die heel veel website behoorlijk wat omzet opleveren. Je rankt sneller op deze zoekwoorden en zal ook sneller bezoekers krijgen.

Dus onderling op artikelen linken die gerelateerd zijn aan elkaar zorgt voor een hogere ranking in Google. Ga op zoek naar long tai keywoorden waar de concurentie erg laag is. stel er zijn gem. 20 searches per maand en je wordt gevonden op 50 verschillende zoekwoorden. Reken maar uit.

Hou het natuurlijk

Net zoals alles met SEO kan het je maken of breken. Google merkt al snel genoeg of je aan het over optimaliseren bent of niet. Dit zijn gewoon strategieen die je kan toepassen maar probeer het niet te over optimaliseren het zou zonden zijn als je daalt ipv stijgt.

 

 

Pin It on Pinterest

Ga je akkoord met de cookies regel? Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close