Een Landingspagina maken hoeft niet moeilijk te zijn, maar is ook zeker niet gemakkelijk. Als je een website hebt dan kan een landingspagina eigelijk niet ontbreken omdat het je conversie kan verbeteren en meer bezoekers kan genereren. Een salespage heeft wel een andere functie dan een page die is geoptimaliseerd voor Google.

Wij gaan een mix van beide doornemen. Zoek een goed keyword dat bij de pagina past, optimaliseer het ook voor Google en zorg dat de bezoekers maar 1 ding kunnen doen en dat is wat jij wilt. Helaas gaat het niet altijd zo gemakkelijk want de bezoeker kan helaas ook weg klikken.

Er zijn best wat punten die landingspagina beter maken voor Google maar er zijn ook psychologische triggers die weer voor een betere conversie kan helpen. We gaan hier ook een aantal psychologische ‘tricks’ doornemen die daadwerkelijk je conversie kan verbeteren.

Landingspagina maken

1. Wat is het doel van jouw landingspagina?

 

Met externe links bedoelen we links die de bezoeker van de pagina kunnen afhalen. Denk aan je menu bar, je footer of een verwijzing naar een andere pagina.

Bij het maken van landingspagina’s is het de bedoeling om zoveel mogelijk afleiding te elimineren en de focus te leggen op de knoppen, foto’s en teksten.

De overige links zijn eigenlijk allemaal triggers voor de bezoeker om naar een andere pagina te gaan. En dat willen we juist voorkomen.

Wat misschien wel kan worden gebruikt is smooth scrolling. Of het helpt… Daar kom je achter met splittesten.

Probeer de keuzes voor de bezoeker zo min mogelijk te houden. Eigenlijk mogen er maar 2 keuzes zijn, of je schrijf je in of je klikt weg

Smooth scrolling kan goed worden gebruikt als vervolg CTA. Nadat je de ene vraag van een bezoeker hebt beantwoord schiet de volgende alweer te binnen. Door middel van smooth scrolling kunnen ze gemakkelijk navigeren naar het volgende ”antwoord”.

2. Te weinig of geen CTA’s

Call to actions spelen een grote rol in conversie. Het geeft een duidelijk signaal dat de bezoeker via deze knop verder kan.

CTA’s zijn overigens niet alleen voor landingspagina’s maar kunnen worden gebruikt voor op de hele website.

Let wel op dat je de website niet vol gaat spammen met call to actions dit kan weer verwarring en irritatie opwekken. 1 Call to action per sectie is meer dan voldoende.

Tips voor het maken van goede cta’s:

  • Wat wil je dat de bezoeker gaat doen. De knop moet ook een goed pakkende text hebben natuurlijk. Maar het moet ook duidelijk zijn wat de bezoeker gaat doen als die op de knop drukt.
  • Het moet opvallen maar niet irriteren. Een call to action moet het meest opvallend zijn qua kleur. Een leuk testje om te kijken of jou cta opvallend genoeg is, en oog dicht doen, naar achteren lopen en kijken wat er het meest opvalt.. Als de cta opvalt. Dan heb je goed je best gedaan.
  • Google material design. Ooit gehoord van Google’s material design? Het is een soort guide die je helpt bij het designen van je website. Ook kleurencombinaties komen hier in voor, ga naar https://material.io/guidelines/style/color.html voor kleuren combinaties die bij elkaar passen.

3. Mobile responsive

Het klinkt zo logisch maar het wordt echt nog vaak vergeten. Omdat je vaak je landingspagina op de computer maakt wordt het optimaliseren voor op de telefoon helemaal vergeten.

Meer dan 80% van de internetgebruikers maakt gebruik van hun mobiele telefoon om te browsen. Zonde als dan net jou pagina niet mobile friendly is.

Via deze link kan je testen of Google jou pagina mobile friendly vind:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

Of..

Als je echt wilt weten hoe je website er voor staat dan kan je onze gratis google scan aanvragen. Je website wordt dan gecontroleerd op meer dan 40 punten die invloed hebben op je ranking.

Ja ik wil een gratis google scan -> Mijn gratis website scan

4. Teksten die oproepen tot actie

Naast afbeeldingen zijn pakkende headers, text op knoppen en dik gedrukte woorden erg belangrijk. Pakkende headers zijn eigenlijk het begin van je funnel.

De interesse is/wordt gewekt en nodigt de lezer uit om verder te lezen. Door het benoemen van de juiste resultaten en voordelen kan je de bezoeker overhalen om zich in te schrijven voor jouw product of dients.

Teksten schrijven moet eigenlijk een emotie oproepen bij een bezoeker want dat is uiteindelijk waarop de bezoeker zijn keuze maakt, op emotie.

Bedenk de emoties, resultaten en voordelen van jou product of dienst en gebruik deze in je headers. Wij noemen dit Powerheaders. Ze zijn krachtig en werken vaak goed om een emotie op te wekken bij de bezoeker.

Waarom power headers nog meer goed zijn is omdat wij mensen vaak lui zijn met lezen. We scannen alles snel en lezen alleen hetgeen dat opvalt. Daarom zijn kort en krachtige zinnen vaak effectiever dan een uitleg over de werking van het product.

5. Splittesten

Zoals eerder gezegd. Splittesten is van belang om te kijken wat het beste werkt. Wij gebruiken het Divi theme en hier kan gemakkelijk automatische alles worden getest.

Een andere headline kan al serieus je het aantal inschrijvingen verdubbelen. Hetzelfde geldt voor een andere kleur of foto.

Wil je meer informatie over Divi om te kijken of het wat voor jou is. Lees dan dit blogstuk

6. Te veel willen vertellen.

Wij ondernemers vinden het fantastische om te vertellen over ons product. We kunnen er uren over praten en er komt maar geen einde aan.

Dit werkt vaak averechts op het internet. De bezoekers willen een kort en duidelijk antwoord op hun vraag en daar hoort de opbouw en alle ups en downs van jouw bedrijf helaas niet bij.

Wat vertellen over jezelf of bedrijf is helemaal niet erg. Maar vertel dan meer over je visie, wat je wilt bereiken, welke kant je op wilt, wat zijn je persoonlijke ambities etc.

En bij headers hou het simpel.

  • Val 2 kilo af per week met ons kookboek

is kort en krachtig

  • Ons kookboek staat vol ingrediënten die vezelrijk zijn en je wel tot ongeveer 2 kilo per week laat afvallen als je precies doet wat wij zeggen.

dit is te lang. Bijna niemand heeft zin om dit te lezen. De mensen willen het antwoord en helaas niet de som.

Een paar goede tips om in je achterhoofd te houden als je een landingspagina maakt voor je bedrijf. Heb je een vraag, mail ons of laat een reactie achter, succes

Pin It on Pinterest

Ga je akkoord met de cookies regel? Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close