Lead magnets gebruiken om uit eindelijk meer klanten binnen te halen, een fantastische idee. Er wordt vaak geroepen dat e-mail marketing ‘dood’ is en dat er niet veel meer uit te halen valt. De mensen die dit roepen zijn vaak de mensen die geen email lijst hebben opgebouwd de afgelopen tijd. Zonder subscribers op je lijst snap ik ook dat je dat roept.

Wel subscribers maar geen resultaten? Lees hier hoe je meer uit je e mail campagne kan halen.

In dit artikel gaan we de focus leggen op de verschillende lead magnets die er zijn. Je kan zelf bedenken wat het beste bij jouw past, maar ook kan je meerdere marketing funnels maken voor je online onderneming.

Wat is een lead magnet

In het Nederlands zou je een lead een potentiële klant kunnen noemen. Een lead is iemand die interesse heeft getoond in iets wat in verbinding staat met jouw product. Laten voor het gemak even een e-Book nemen.

Een bedrijf dat zich specialiseerd in het maken van foto’s heeft een cursus gemaakt waarbij ze je gaan omscholen tot professionele fotograaf. De cursus kost €997,- eenmalig, dat is best prijzig voor als je het bedrijf niet kent en je de eerste keer komt op hun website

Om vertrouwen op te wekken, het product goed toe te lichten via emails creëren ze een e-Book waarbij ze je omscholen tot beginner fotograaf. Dit e-Book moet natuurlijk wel van waarde zijn zodat de mensen er ook daadwerkelijk wat aan hebben.

Na 1 – 2 weken emails te hebben verstuurd en waarde te hebben geleverd via het e-Book is de kans een stuk groter dat de bezoeker de cursus aanschaft.

Waar moet een lead magnet aan voldoen

Als je via je lead magnet een goede indruk wilt maken zodat ze later terug komen om een product of dienst aan te schaffen, moet die wel voldoen aan een aantal punten.

Maak niet een lead magnet om een lead magnet te maken. Maak het om er iemand mee te helpen.


Het moet van waarde zijn – Een lead magnet waar je eigenlijk ook gewoon een vergoeding voor zou kunnen vragen werkt vaak erg goed. Denk aan een stuk van je cursus of een van je strategieën. Zorg er voor dat er waarde aanzit.

Direct toegang – Zodra ze het hebben willen ze het direct uitproberen. Zo zitten wij mensen nou eenmaal in elkaar. Zorg er voor dat ze direct toegang hebben en ook daadwerkelijk de stappen kunnen volgen naar het resultaat.

Snel toe te passen – Zorg dat ze de aanpassingen snel kunnen toepassen en niet eerst iets moeten leren voordat ze het kunnen toepassen. Hoe sneller ze het toe kunnen passen hoe sneller ze resultaat zien.

Een stuk van jouw expertise – Het resultaat zou eigenlijk al voor zich moeten spreken maar wees niet bang om ook wat over jezelf te vertellen en waarom ze voor jouw product moeten kiezen. Vertel wat jij hun kan opleveren.

Oplossingsgericht – Mensen willen het omdat ze het helpt iets op te lossen of te verbeteren. Zoek naar een probleem in jouw niche en zoek daar een oplossing voor.

Welke lead magnets kunnen we gebruiken

Nu we weten wat een goede lead magnet inhoudt gaan we door naar de best converterende lead magnets op de markt, aan jouw welke je gaat kiezen.

De meeste lead magnets kan je halen vanuit bestaande producten, artikelen of trainingen die je al een keer eerder hebt gegeven.

Quizes en surveys

In 2018 is deze manier van leads genereren sterk gestegen. Quizes worden steeds populairder, waarom? Je kan er ook gemakkelijker achterkomen wat het probleem is van de bezoeker door gerichte vragen te stellen.

Wij hebben een SEO checklist klaar staan voor mensen die hun pagina’s hoger willen laten scoren in Google. Nadat ze het hebben gedownload weten wij nog niet wat hun probleem is.

Dus zal er een ‘algemene’ email campagne achter zitten. Als je met een quiz de juiste vragen stelt kan je ze allemaal 1 voor 1 filteren en uit eindelijk het product voorleggen wat ze nodig hebben.

De rede waarom quizes en test zo goed werken is omdat iedereen graag wilt weten hoeveel hij/zij weet.

Er zijn zat bedrijven die een software aanbieden waarbij je gemakkelijk zo een quiz kan maken en kan koppellen aan je email marketing software.

Een goed bedrijf daar voor is tryinteract, ze zijn 1 van de marktleiders en bieden ook veel gratis case studies zodat je kan zien wat andere marketeers hebben gedaan om leads te scoren.

e-Books

Toen heel het online marketing een hype werd was een e-Book toch wel het populairst. Je kon er veel in kwijt en mensen gebruikte het ook echt om te lezen als ze onderweg waren of iets dergelijks.

Het is allang bewezen dat het aanbieden van e-Books werkt maar het is wel afgenomen de afgelopen tijd.

Het schrijven van je e-Book kan gewoon in een word document en het creëren van een mooie kaft kan via canva.com

Checklists

Checklist is het nieuwe e-Book van nu. Het werkt sneller (minder lezen), is makkelijk in gebruik en geeft vaak snel resultaat.

Wat je kan doen is kijken of je een artikel hebt waar je iets stapsgewijs uitleg of punt voor punt. Deze kan je goed gebruiken om een lead magnet te maken.

Kijk op pintrest om wat design inspiratie op te doen en gebruik canva om er een mooi kunst werk van te maken.

Wist je dat checklists en cheatsheets vele male beter converteren dan e-Books?

Case study

Een case study is eigenlijk een uitleg van de stappen die jij hebt ondernomen om een bepaald doel te bereiken. Waarom dit voor mensen zo aantrekkelijk is, is omdat ze dezelfde stappen als jij kunnen gaan volgen.

Ook zullen ze je meer zien als expert omdat je laat zien dat je kan doen wat je zegt dat je doet.

Case studies zijn goeie lead magnets om te gebruiken en bijna wel elke branche.

Webinar of video cursus

Het verschil tussen een webinar en een video cursus is is dat een webinar vaak live is en een video cursus niet.

Een webinar bouwt veel vertrouwen op, is goed voor je autoriteit en je hebt direct contact met je leads. Het nadeel van een webinar is dat het best lastig is om alle mensen ook te laten klaar zitten voor jouw webinar.

Niet iedereen werkt op zijn eigen tijd en dat kan nog weleens lastig zijn. Daarom is het ook handig om je webinar op te nemen en te sturen naar de mensen die er niet waren maar wel waren geïnteresseerd.

Stuur ze een follow up email of ze nog vragen hadden over het webinar of dat je ze ergens mee kan helpen.

Wil je geen geld uit geven aan een webinar software, gebruik dan facebook live om alles uit te zenden.

Free trials

Hier boven een gratis trial van semrush voor 7 dagen lang. Je krijgt toegang tot alles voor 7 dagen en op die manier hopen ze je over te halen voor hun product.

Overigens kunnen we dit wel aanraden want wij maken zelf ook gebruik van semrush en het is een top software.

Je krijgt natuurlijk nog wel wat sales emails om je toch over de streep te trekken maar het idee is voornamelijk dat je kan kennis maken met de functionaliteiten van de software.

Zou en trial goed bij jouw dienst of product passen dan kunnen we het zeker aanraden.

Coupon codes

Hierboven een voorbeeld van zalando die je dus 10% korting geeft op je volgende bestelling als je je aanmeld voor de nieuwsbrief.

Deze strategie wordt veel door webshops gebruikt maar kan ook gemakkelijk in andere branches worden gebruikt. Een goede catch om van je bezoeker een lead te maken.

Wat nu veder

Als je eenmaal je lead magnet heb gekozen is het zaak om het te verwerken in een mooi jasje en die bezoekers om zetten in leads.

We hebben een artikel geschreven hoe je meer bezoekers kan krijgen naar je website zodat je hoger kan scoren in Google.

Pin It on Pinterest

Ga je akkoord met de cookies regel? Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close