Wil jij je pagina’s of artikelen hoger laten ranken in Google? Gebruik dan onze SEO Checklist. Wil je echt slagen in Google dan is on-page SEO zeker nodig. Kwalitatieve content voor je bezoeker is nog belangrijker maar als Google niet weet waar het over gaat dan zal je ook niet snel ranken.

Hier nemen we de 10 belangrijkste punten met je door om je artikel te optimaliseren. Google zelf kijkt naar veel meer factoren maar in onze ogen zijn dit de belangrijkste voor het optimaliseren. SEO bestaat uit on-page en off-page optimalisatie. Wij gaat het echt hebben over het on-page gedeelte.

Wat is on-page SEO?

onpage seo optimalisatie voor je website

 

On-page SEO is eigelijk voor Google zelf zodat ze weten waar jouw pagina of artikel over gaat. Je laat het onderwerp (zoekwoorden) op verschillende plekken naar voren komen zodat de algoritmes van de zoekmachines snel kunnen oppikken waar jouw artikel over gaat.

Er zijn ook nog andere on-page factoren die belangerijk zijn die niet voorkomen op deze SEO Checklist omdat die meer te maken heeft met de algehele website. Denk aan Bounce rate percentage, website snelheid, door klik ratio verbeteren, gem. tijd dat een bezoeker op je website is, user experience en noem maar op. Een samenhang van al deze factoren bepaald dus jou uit eindelijk ranking in de zoekmachines.

Hoe gemakkelijker jij het maakt voor Google en de bezoeker des te hoger je zult scoren.

Yoast

Yoast is een WordPress plugin om je te helpen met SEO. Super veel tools om je website on-page te optimaliseren voor de zoekmachines. Yoast is wereldwijd bekend en een van de beste plugins die er is voor je WordPress website.

Google Analytics

Google Analytics is een tool om inzicht te krijgen in je bezoekers. Waar haken ze af, waar komen ze vandaan, gebruiken ze hun telefoon of computer en ga zo maar door. Je kan ook bepaalde doelen stellen voor je website. Stel je wilt voor elke 100 bezoekers die je krijgt minimaal 20 opt-ins, dan kan je dit instellen en zo gaan meten of je je website moet verbeteren.

Google Analytics is als je het voor het eerst ziet net een dolhof maar als je een beetje door hebt waar je wat moet zoeken kan je er leuke dingen mee bereiken.

Hier een goede beginners tutorial voor het opzetten van een Google Analytics account.

Google Search Console

google-search-console-webmasters

 

Google Search Console is een tool om te bekijken hoe de zoekmachines jouw website zien. Zijn er bijvoorbeeld veel errors op je website dan is het mogelijk dat je zal dalen in je ranking. Hier vindt je zo een beetje de foto op je eigen website. Je kan natuurlijk ook onze gratis website scan aanvragen dan krijg je gelijk een volledig overzicht over wat er kan worden verbeterd.

in de Search console voorheen Webmaster tools, kan je ook kijken op welke zoekwoorden je scoort of op welk zoekwoorden je net niet goed scoort. Zo kan je je pagina’s optimaliseren en steeds hoger ranken.

 

SEO Checklist – 10 Tips om beter te scoren

Nu de voorbereiding is gedaan en je kan gaan beginnen om beter te scoren in Google moet ik je wel vertellen dat de volgende 10 tips niet de enige tips zijn die je website zullen helpen om hoger te ranken. Er zijn meer dan 40 verschillende factoren die invloed hebben op je ranking maar deze kan je niet allemaal 100% optimaliseren.

Ik neem hier de 10 tips door die het beste en snelste invloed zullen op je ranking. als je de tips van deze SEO checklist toepast zul je wat omhoog gaan in de zoekresultaten maar dit is niet het enigste. Wil je ook scoren op de moeilijke zoekwoorden met veel volume dan is link building ook van belang.

SEO Checklist

 

1. Kwaliteit content

Het aller belangrijkste bij SEO is de kwaliteit die je levert aan de bezoeker. Google is inmiddels zover ontwikkeld dat het wel door heeft of jouw content waarde oplevert of niet. Dit kunnen ze zien aan het bounce percentage, terugkerende bezoekers, doorklik ratio en ga zo maar door.

Lever je waarde en diepgang over een onderwerp zal je bezoeker echt niet snel weg klikken.

Maar wat is nu kwaliteit content?

  • Content dat fijn weg leest. Geen lange achtereen volgende stukken text maar werk met headers (goed voor SEO), afbeeldingen, filmpjes, quotes, maak het gezelliger en uitnodigend voor je bezoeker.
  • Content die een vraag beantwoord. In dit artikel bijvoorbeeld, beantwoord ik de vraag, hoe kan ik hoger scoren in Google. Ga geen content posten om content te posten maar probeer er echt een oplossing aan te binden.
  • Lange artikelen over 1 onderwerp. Uit onderzoek is ook gebleken dat over het algemeen, artikelen met meer dan 1500 woorden veel beter ranken dan artikelen met minder dan 1500 woorden. Stek je veel tijd en energie in je blog stuk zal Google je echt wel belonen.

2. Titel en headers

H1 header in wordpress

De H1 van je pagina is de titel die je invoert bij WordPress. Net als bij een boek is er maar 1 titel dus gebruik nergens anders meer de H1 op je pagina. Wel kan je veder gaan met H2 en H3. H2 wordt de nieuwe header en de H3 wordt de sub header van H2. Zo kan je voor Google en de bezoeker een duidelijke structuur maken.

Door te werken met headers creëer je diepgang en structuur in je website.

Laat je zoekwoord ook terug komen in H2. Dit werkt ook goed voor de zoekmachines. Ga overigens niks forceren, als het niet klopt, klopt het niet. Hou het wel natuurlijk voor de lezer.

Tip: maak je H1 header niet langer dan 65 karakters lang.

3. Zoekwoorden in de text

In de text zelf, waar je dus de meeste informatie gaat weggeven, zal je ook je zoekwoorden een aantal keer goed naar voren moeten laten komen. Maar let op TE is nooit goed. Houdt het wel natuurlijk en leesbaar.

Wat zijn nou de beste plekken om je zoekwoorden naar voren te laten komen in je blog stuk? Waar het sowieso moet terug komen is in de 1e en 2e alinea van je artikel. Dit is waar de bezoeker nog de meeste focus heeft en ook waar Google naar kijkt. De 1e alinea is vaak een kleine samenvatting van het gehele blogstuk… Zorg dat je daar je zoekwoord in laat terug komen.

Probeer ook te spelen met bold , underline of italic. Zo kan je stukken text naar voren laten komen voor je bezoeker en geef je Google een signaal dat dit stukje text belangrijk is.

4. Afbeeldingen

 

afbeelding seo optimize

 

De zoekmachines zien een afbeelding heel anders dan je bezoeker. Kijk maar naar de afbeelding hierboven. Wij zien een mooie afbeelding maar de zoekmachines zien een codering. Hieruit moeten de zoekmachine dus zien waar de afbeelding over gaat en met de juiste benaming en alt text weten ze dat.

Afbeeldingen worden gewaardeerd door Google en maken je artikel ook een stuk aantrekkelijker.

Nog een paar extra plekken om je zoekwoorden te plaatsen. Het zoekwoord moet natuurlijk wel passen bij het plaatje. Het misleiden van de zoekmachines is gemakkelijk maar je wordt er sneller mee gepakt dan dat je zou kunnen genieten van het resultaat.

Bestandsnaam

Als je een afbeelding opslaat kan je hem opslaan onder een naam. Hier kan je je zoekwoord opgeven als het er wel bij past natuurlijk.

bestandsnaam seo checklist

 

Image Alt-tag

Dit is de uitleg voor de zoekmachines en komt naar voren als je afbeelding niet kan worden geladen door een of andere reden.

alt tag uitleg

 

5. Intern en Extern linken

Linken naar andere pagina’s op je eigen website zorgt voor een lagere Bounce rate.. Bounce rate is best belangrijk voor Google omdat die aangeeft hoevaak er door wordt geklikt.

Je creerd als het waren een soort spinnenweb met je website waardoor het makkelijker wordt voor de bezoeker om van pagina naar pagina te gaan. Ook als een crawler door je website heen gaat zal die niet alleen die pagina crawlen maar ook de andere pagina’s waarnaar toe is gelinkt in dat artikel.

Probeer vooraal in het begin van je post te werken met interne links naar andere pagina’s. Dit werkt vaak goed voor de bounce rate van je website en pagina.

Een aantal tips voor intern linken:

  • Gebruik niet alleen zoekwoorden om door te linken. De doorlink text is belangerijk voor het gelinkte artikel dan voor de pagina waar de bezoeker nu op zit.
  • Link alleen als het relevant is aan het stukje geschreven text.
  • Probeer tot 10-15 links te gaan en niet meer. Overoptimalisatie is ook een vak en werkt juist averechts.

 

intern linking

Extern Linken:

Je zou denken, als ik de bezoeker verwijs naar een andere pagina dan is die weg, dat is toch niet goed? Ja en nee, natuurlijk wil je bezoeker zelf zo lang mogelijk houden maar de zoekmachines denken anders.

Maar als jij linkt naar andere goede kwaliteit content dan zal Google dat zeker mee nemen in je ranking. Daarnaast, als je content echt kwalitatief goed is da hoef je je geen zorgen te maken of de bezoeker terug komt.

6. LSI (Latent Semantic Indexing)

Laten Semantic Indexing zijn zoektermen die dichtbij jou zoekwoord zitten. Deze synoniemen kan je gebruiken in je text zodat je gaat scoren op meerdere verschillende zoekwoorden.

Zelf alle zoektermen verzinnen kan best lastig zijn maar gelukkig is er een tool die je binnen een paar seconde behoorlijk wat soortgelijke zoektermen geeft die je terug kan laten komen in je artikel.

LSI zoekworden

 

Nadat je een zoekwoord heb ingetypt komen er onder aan de pagina bijna altijd wel soort gelijke zoektermen. Deze zoektermen kunnen ook best wat zoekvolume hebben waar jij ook op kunt scoren.

Maar hier gebruik van, het kan je zonder dat je het door hebt best veel bezoekers opleveren.

7. Snelheid

Laadsnelheid speelt ook een grote rol bij de zoekmachines. Er zijn veel verschillende manieren om te kijken hoe snel jouw website is en er zijn veel verschillende factoren om je website nog sneller te maken.

Een daarvan is het optimaliseren van je afbeeldingen. Afbeeldingen vragen vaak de meeste laadtijd voor je website dus belangerijk om daar eerst naar te kijken.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere factoren waar je naar kan kijken om je website sneller te maken:

Dit zijn al een paar punten waar je wat mee zou kunnen doen. Je kan je website snelheid testen op 2 manieren via Google pagespeed test en via Pingdom.

Als je er voor zorgt dat je website onder de 2 seconde laadtijd zit dan ben je al sneller dan 60% van alle websites.

8. Mobiel vriendelijkheid

website mobiel responsive maken

Zo ongeveer 60% van al het verkeer op internet komt vanaf een mobile telefoon. Ook de zoekmachines kunnen zine of jou website mobiel vriendelijk is. Is die dat niet zal een stuk lager scoren dan de website die wel zijn geoptimaliseerd voor mobiel.

Tegenwoordig zijn bijna alle websites wel mooi responsive, voor als je een thema aanschaft bij theme forest bijvoorbeeld.

Wil je toch nog even de test doen dan kan dat via de Google Mobile Friendly Tool.

9. Meta & URL

Aan het begin van deze post had ik het over een plugin die Yoast heet. Via deze plugin kan je gemakkelijk URL en Meta descriptie aanpassen zodat Google weet waar je artikel over gaat.

Yoast instellingen artikel

Je ziet onderin dat het Focus keyword SEO checklist is. Zorg er voor dat je zoekwoord in de titel voorkomt, in de meta descriptie en ook in de URL van de pagina.

In Yoast zelf worden er ook aanwijzingen en tips gegeven om nog beter te scoren in Google. Dus het is zeker een aanrader om die te installeren.

 

10. Comments & Share buttons

Comments en reviews werken ook vaak goed. Ze zijn lastig te krijgen dus ze zijn best wat waard. Het aantal comments zal niet gelijk staan aan je ranking maar meer aan de interactie van de bezoekers.

Probeer ook altijd te reageren op de reacties die je krijgt, goed of slecht, een reactie geven op de comment is altijd goed.

Social media share buttons zijn er om je post wat meer bereik te geven als het wordt gedeeld. Als je artikel veel waardevolle informatie bevat zullen er vast wel mensen zijn die het willen delen. Zorg dan wel dat het ze makkelijk wordt gemaakt met de share buttons.

Pin It on Pinterest

Ga je akkoord met de cookies regel? Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close