Je WordPress website mobiel vriendelijk maken? Dat kan zonder ook maar enige code te schrijven of te duiken in je hosting.
Er zijn zat plugins die je website in een hand omdraai mobiel vriendelijk kunnen maken. Maar design is niet alles. Je website moet een snelle laadtijd hebben van onder de 2 seconde anders kan je je bezoeker kwijt raken.
Nu in 2019 met zoveel gebruikers is het ook zaak om de gebruikers ervaring te verhogen op mobiele telefoon. Google heeft ook aan gegeven begin in 2018 dat ‘Mobile First’ een grote rol gaat spelen in de rankings.
Is je website niet goed navigeerbaar op mobiel dan zal Google je lager ranken in de zoekmachine.
Cesar Bahnerth – Yrwebsite
Wat je gaat vinden hier:
- Waarom je een mobiel vriendelijke website moet hebben
- De mobiel responsive test
- De #1 rede waarom bezoekers jouw website verlaten en wat je hier tegen kan doen
- 5 tips om je WordPress website mobiel vriendelijk te maken
- Hoe optimaliseer ik mijn website verder

Waarom je een mobiel vriendelijke website moet hebben
Wist je dat, afhankelijk van de branche, 30% tot 70% van jouw bezoekers via een tablet of mobiel komt?
Dit weet Google ook en omdat dit aantal zo hoog ligt heeft Google ook een nieuwe ranking factor toegevoegd die best zwaar mee telt.
‘ Mobile index First ‘
Wat het precies in houdt is dat ze eerst de content van je Mobiele versie zullen gebruiken en als aanvulling je desktop versie.
Is je website niet Mobile responsive dan zal het uiteraard door gaan naar je desktop versie maar zal het niet worden vergeten in de rankings.

Ook kan een website die niet goed zichtbaar is op mobiel of tablet impact hebben op je omzet. Daarnaast is het ook een signaal van een verouderde website.
Maar geen nood, een website die niet mobiel vriendelijk is kan zo worden omgetoverd naar een mooie Responsive WordPress website.
De Mobile responsive test
Voordat je de test gaat doen is het goed om te weten dat er naast je WordPress website mobiel vriendelijk te maken ook andere kansen zijn om hoger te scoren in google.
Er zijn meerdere testen die je kan afleggen om te kijken of Google jouw website responsive genoeg vindt maar wij doen er 2.
Voordat we de testen van Google gaan doen heb ik nog een andere test. Als je dit kan met je website op mobiel dan hoef je de andere testen niet te doen en is er werk aan de winkel.
Test #1 – Links rechts zoom
Deze test noem ik de links rechts zoom test omdat dat ook precies is wat je moet doen.
Het is simpel, stel je komt op een website en je moet van links naar rechts scrollen om de zin af te lezen dan is je mobiel absoluut niet mobiel responsive.
Stel je moet inzoomen om op een knop te drukken of om een zin überhaupt te lezen ook dan is je website niet mobiel responsive.
Moet je van rechts naar links vegen om de zin af te lezen of zoomen om überhaupt te lezen dan is je website niet mobile responsive.
Cesar Bahnerth – Yrwebsite
Test #2 – Google Mobile Friendly test
Scoor je hier goed is er voor Google geen probleem maar dat wil niet zeggen dat jouw bezoekers het fijn vinden. Dus ook al scoor je positief, check het zelf ook altijd nog even.
Je gaat naar deze pagina: Google mobile friendly test en vult je eigen URL in (www.jouwdomein.nl).

Er zullen zich altijd wel wat kleine probleempjes ontstaan. Bij ons was bijvoorbeeld een plugin die we gebruiken een probleem.
Het kost extra laad tijd en dat kan de gebruikerservaring verminderen. Wij weten dat de plugin echt nodig is op onze website dus we kunnen hem niet weghalen.
1 of 2 plugins is niet erg maar heb je er 10 die je laadtijd beïnvloeden dan kan je dat serieus sales kosten.
De #1 rede waarom bezoekers jouw website verlaten en wat je hier tegen kan doen
Wat is nou de #1 rede waarom jouw bezoekers je website verlaten. Dit is eigelijk voor zowel desktop als mobiel.
Om eerlijk te zijn klopt de header ook niet helemaal want vaak is het een samenhang van allemaal kleine factoren waarom ze weg gaan.
Maar als ze nooit op je website komen kunnen ze ook niet genieten van je mooie webdesign.
Daarom gaan we hier onder 3 punten doornemen die echt een grote impact kunnen hebben op jouw sales en gebruikerservaring.
#1 – Laad snelheid
Misschien heb je het al gehoord maar op de dag van vandaag, met alle afleiding online te vinden, hebben wij mensen een aandachtsspanne van 2 seconde.
Dit is kort en heel snel voorbij. Dit is wat je dus wat je website moet kunnen in 2 seconden:
- De website moet geladen zijn met afbeeldingen en wel.
- Duidelijkheid in wat jij doet, kan en waar ze zijn.
Duidelijkheid is tegenwoordig alles op een website. Op het moment dat de bezoeker het even niet meer weet is er een grote kans aanwezig dat die weg klikt.
We hebben een artikel geschreven over hoe jij een website sneller kan laten laden zodat je dit probleem voor bent.

#2 – Gebruikerservaring
We hebben natuurlijk die testjes gedaan en als je website daar niet goed uit kwam is de gebruikservaring sowieso al een stuk minder.
Maar stel je website valt mooi op telefoon dan is het nog zaak dat de gebruiker snel en gemakkelijk kan navigeren.
Daarom is Intern linkbuilding voor meer gebruikerservaring erg belangrijk.
Video & Afbeeldingen
Dit kan ook goud waard zijn als je het goed inzet. Afbeeldingen en video’s kunnen een bepaalde emotie oproepen bij een bezoeker zodat hij/zij jouw product aanschaft.
Maak gebruik van afbeeldingen en video’s die gerelateerd zijn aan het onderwerp.
Zo kan je op effectieve en snelle manier communiceren met je bezoekers.
Video marketing is in 2018 al met 30% toegenomen. Zorg dat je niet achter blijft.
#3 – Duidelijkheid van waar ze zijn
Duidelijkheid is ook erg belangrijk. Als ze via Google op jouw website komen en niet direct zien of ze wel op de juiste pagina zijn wordt er vaak weg geklikt.
Degene met geduld scrollen naar beneden en gaan op onderzoek uit.
Speel met je headers zodat ze pakkend en duidelijk zijn.
Met het Divi Theme, waar wij al jaren lang gebruik van maken heb je een A/B Split module. Met een paar klikken kan je alles testen en de winnaar kiezen.
Het verschil tussen goed en perfect zit het in het Split testen van je content. Bekijk het Divi theme review voor meer informatie.
5 tips om je WordPress website mobiel vriendelijk te maken
Nu gaan we door op het gedeelte waar we jouw website mobiel responsive gaan maken en hoe je meer uit je bezoekers kan halen.
Het vraagt misschien wat tijd maar als je de basis goed hebt staan zal je beter ranken in de zoekmachines.
Je hoeft niet alles toe te passen maar wel geven je de tip om het te doen om het meeste uit je website en bezoekers te halen.
1. Het juiste Thema
Het klinkt misschien wat simpel maar het is echt zo. Tegenwoordig als je een thema aanschaft via Themeforest of wat wij aanraden het Divi theme.
Zijn ze allemaal wel mobile responsive. Kijk het even na maar de meeste zijn het.
Met plugins zoals WPAllimport kan je gemakkelijk je content overplaatsen zonder daar veel moeite voor te doen en heb je binnen een hand omdraai een nieuwe website.
Wil je een nieuw design en tegelijkertijd ook mobiel vriendelijk? Bekijk ons website pakket voor meer.

Als je over stapt naar Divi is je website automatische mobiel vriendelijk. Je kan alles aanpassen via je PC en Divi zelf zorgt er voor dat je WordPress website mobiel vriendelijk is.
Mobiel responsive plugins
Er zijn ook plugins die een nieuw thema inschakelen als het onder een bepaalde resolutie komt.
het pakt automatische je content over en stopt het in zijn eigen thema.
Zo is je website goed te gebruiken op mobiel zonder er maar al te veel moeite voor te doen.
1. WPTouch Pro – Vanaf $79,- per jaar
2. WordPress Mobile Pack – Begint gratis
3. Any Theme Switcher – Begint gratis
2. Pop ups
Pop ups is fantastische om leads te verzamelen om je mailinglijst mee op te bouwen maar ze kunnen ook averechts werken.
Vooral op telefoon werken ze niet altijd even goed. Google kan je er zelfs voor straffen als je content niet goed toegankelijk is.
Misschien herken je het zelf wel, je bent op een website en opeens komt er een screen overlapping pop up naar voren die zegt: Download mijn e-Book.
Ik persoonlijk vindt het niks, vooral als ik zit te lezen maar het kan wel werken.
Split test je pop ups om het meeste uit je website te halen voor zowel mobiel als voor desktop.

3. Website Snelheid
Het laden heeft ook veel invloed op hoe mobiel vriendelijk jouw website is. Niemand houdt echt van wachten dus ook niet op je website.
Je kan een test doen op Pingdom om je laadsnelheid te testen. Zit je boven de 2 seconde laadtijd is er werk aan de winkel.
We hebben een artikel geschreven hoe je je WordPress website sneller kan maken.
4. Text Opmaak
De manier hoe je je content presenteert kan je website ook een stuk vriendelijker maken.
De goal is natuurlijk om de bezoeker zo lang mogelijk op je website te houden en ook met een gevoel weer te laten gaan.
Met de juiste opmaak kan je dus ook een bezoeker lang bezig houden.
Kijk eens naar deze foto… Zou je zin hebben om dit allemaal te lezen?

Ik zelf in ieder geval niet. Maar stel dat je dit nou eens kon opmaken naar dit…

Misschien zie je wel het verschil. Bij de ene lijkt het een lange stuk text en bij de andere maak ik de text ‘kleiner’ om het beter leesbaar te maken.
De aandacht van een lezer vast houden, desktop of mobiel is gewoon lastiger geworden.
Maar wat we moeten het zo gemakkelijk mogen voor de bezoeker maken.
5. Google AMP’s
Als je er nog niet eerder van heb gehoord AMP’s zijn Accelerated Mobile Pages. Het is eigelijk een plugin om je website nog sneller te maken voor mobiel.
Misschien heb je het wel is gezien als je zoekt op mobiel.

Maar waarom dit je website mobiel vriendelijk maakt is omdat het je website sneller maakt voor tablet en telefoon.
De content blijft hetzelfde maar het wordt gewoon sneller geladen.
Zoek je dus een snelle en goedkope manier om je website mobiel vriendelijker te maken.
Download dan de gratis plugin voor AMP’s.
Hoe optimaliseer ik mijn website verder

Nu je website mobiel vriendelijk is, is het zaak om ook de andere factoren aan te pakken.
Bekijk ons artikel over hoe jij je website onder de 2 seconde kan krijgen.